Podmienky prenositeľnosti čísla by sa mali zlepšiť
Telekomunikačný úrad SR (TÚ SR) počas práve prebiehajúcej prípravy zmien podmienok prenositeľnosti čísla písomne oslovil Asociáciu telekomunikačných operátorov, Slovak Telekom, Orange, Telefónica O2 a T-Mobile, aby predložili konkrétne návrhy, ktoré by viedli k zjednodušeniu celého procesu prenositeľnosti čísla v prospech užívateľov a k podstatnému skráteniu lehoty, v ktorej prenesenie čísla prebehne. TÚ SR pripravuje zmenu všeobecne záväzného právneho predpisu, od operátorov očakáva návrhy na zmenu a úpravu ich všeobecných podmienok a zároveň privíta odstránenie poplatkov pre záujemcov o prenesenie čísla.
Mgr. Branislav Máčaj, predseda TÚ SR už na nedávnej konferencii verejne poukázal na situáciu v oblasti prenositeľnosti čísla a navrhol možnosti jej riešenia. TÚ SR vychádza zo zistení počas kontrol u operátorov, ktoré už v minulosti vykonal z vlastného podnetu aj z podnetu záujemcov o prenesenie čísla. Na základe analýzy stavu dospel k názoru, že sú nevyhnutné zmeny v opatrení úradu, na novele ktorého už pracuje, vo všeobecných podmienkach a tarifách operátorov. TÚ SR vidí priestor v skrátení doby trvania interných a medzioperátorských procesov prenesenia čísla. V prípade existencie veľkoobchodného medzioperátorského poplatku, maloobchodné poplatky nemajú vôbec opodstatnenie a nemali by byť paralelne účtované. Výsledkom je obmedzenie záujmu užívateľov o zmenu operátora. Z týchto dôvodov a na základe konkrétnych podnetov užívateľov by TÚ SR privítal zrušenie maloobchodných poplatkov. Výsledkom zmien by malo byť zjednodušenie procesov, odstránenie problémov, skrátenie lehôt a odstránenie ďalších bariér pri prenositeľnosti čísla, čo pomôže k rozvoju poskytovania elektronických komunikačných služieb a v konečnom dôsledku k spokojnosti užívateľov služieb.
Súčasné znenie zákona o elektronických komunikáciách, opatrenia úradu a podmienok prenositeľnosti čísla vydaných jednotlivými podnikmi nezabraňujú dostatočne vytváraniu administratívnych bariér pre užívateľov, ktorými sú napr. opakované žiadosti, plnomocenstvo a súhlas so spracovaním osobných údajov, osobný podpis žiadateľa. Aj toto je zrejme jeden z dôvodov, prečo počet prenesených čísel užívateľov nedosiahol očakávaný počet. Napr. počet prenesených čísel užívateľov mobilných sietí dosiahol ku koncu roka len približne 10 tisíc. Na základe týchto údajov, kontrolných zistení úradu a vyšetrovania podnetov od užívateľov TÚ SR dospel k záveru, že je potrebné novelizovať terajšie opatrenie úradu, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o prenositeľnosti čísla. Novelizované opatrenie by malo byť orientované na skutočné potreby užívateľov a malo by podporovať vo väčšej miere ako doteraz, záujem o prenesenie čísla. Zároveň sú potrebné zmeny v podmienkach u operátorov.
Podľa zákona o elektronických komunikáciách podnik poskytujúci verejnú telefónnu službu musí zabezpečiť, aby si každý užívateľ, ktorý o to požiada, mohol ponechať svoje telefónne číslo nezávisle od podniku poskytujúceho službu. Povinnosť platí v mobilných aj v pevných sieťach. Na prenositeľnosť čísla medzi pevnými a mobilnými sieťami sa táto povinnosť nevzťahuje.
V Bratislave 12. marca 2008.
Mgr. Branislav Máčaj, predseda TÚ SR už na nedávnej konferencii verejne poukázal na situáciu v oblasti prenositeľnosti čísla a navrhol možnosti jej riešenia. TÚ SR vychádza zo zistení počas kontrol u operátorov, ktoré už v minulosti vykonal z vlastného podnetu aj z podnetu záujemcov o prenesenie čísla. Na základe analýzy stavu dospel k názoru, že sú nevyhnutné zmeny v opatrení úradu, na novele ktorého už pracuje, vo všeobecných podmienkach a tarifách operátorov. TÚ SR vidí priestor v skrátení doby trvania interných a medzioperátorských procesov prenesenia čísla. V prípade existencie veľkoobchodného medzioperátorského poplatku, maloobchodné poplatky nemajú vôbec opodstatnenie a nemali by byť paralelne účtované. Výsledkom je obmedzenie záujmu užívateľov o zmenu operátora. Z týchto dôvodov a na základe konkrétnych podnetov užívateľov by TÚ SR privítal zrušenie maloobchodných poplatkov. Výsledkom zmien by malo byť zjednodušenie procesov, odstránenie problémov, skrátenie lehôt a odstránenie ďalších bariér pri prenositeľnosti čísla, čo pomôže k rozvoju poskytovania elektronických komunikačných služieb a v konečnom dôsledku k spokojnosti užívateľov služieb.
Súčasné znenie zákona o elektronických komunikáciách, opatrenia úradu a podmienok prenositeľnosti čísla vydaných jednotlivými podnikmi nezabraňujú dostatočne vytváraniu administratívnych bariér pre užívateľov, ktorými sú napr. opakované žiadosti, plnomocenstvo a súhlas so spracovaním osobných údajov, osobný podpis žiadateľa. Aj toto je zrejme jeden z dôvodov, prečo počet prenesených čísel užívateľov nedosiahol očakávaný počet. Napr. počet prenesených čísel užívateľov mobilných sietí dosiahol ku koncu roka len približne 10 tisíc. Na základe týchto údajov, kontrolných zistení úradu a vyšetrovania podnetov od užívateľov TÚ SR dospel k záveru, že je potrebné novelizovať terajšie opatrenie úradu, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o prenositeľnosti čísla. Novelizované opatrenie by malo byť orientované na skutočné potreby užívateľov a malo by podporovať vo väčšej miere ako doteraz, záujem o prenesenie čísla. Zároveň sú potrebné zmeny v podmienkach u operátorov.
Podľa zákona o elektronických komunikáciách podnik poskytujúci verejnú telefónnu službu musí zabezpečiť, aby si každý užívateľ, ktorý o to požiada, mohol ponechať svoje telefónne číslo nezávisle od podniku poskytujúceho službu. Povinnosť platí v mobilných aj v pevných sieťach. Na prenositeľnosť čísla medzi pevnými a mobilnými sieťami sa táto povinnosť nevzťahuje.
V Bratislave 12. marca 2008.