Nová linka pre zdravotnícku poradenskú službu: Úrad pridelil číslo 116117 Operačnému stredisku záchrannej zdravotnej služby SR
Aktualizované 19.09.2025
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (úrad) pridelil Operačnému stredisku záchrannej zdravotnej služby SR nové jednotné číslo 116117. Linka bude od 1. 1. 2026 slúžiť ako bezplatná zdravotnícka poradenská služba. Tá má volajúcim poskytovať konzultácie a rady o zvládaní menej závažných ochorení a stavov, s ktorými sa doposiaľ obracali na tiesňovú linku 155, najmä po skončení ordinačných hodín ambulantných lekárov. Je to dôležitý signál pre verejnosť, že sme pripravení zavádzať moderné riešenia pre zlepšenie služieb v oblasti zdravotníctva.
Novela Zákona č. 579/2004 o záchrannej zdravotnej službe totiž zavádza pre operačné stredisko novú povinnosť - zabezpečiť príjem a spracovanie volaní na túto linku.
Verejnosť získa bezplatnú zdravotnícku poradenskú linku 116117, ktorá v niektorých krajinách Európskej únie existuje už 18 rokov a kde im môže operátor venovať dostatok času aj pozornosti pri konzultácii ich zdravotného problému, ktorý si nevyžaduje okamžitý zásah zdravotníkov priamo na adrese volajúceho. Linka 116117 zabezpečovaná Operačným strediskom záchrannej zdravotnej služby SR bude pre volajúcich dostupná 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Volajúci sa napríklad dozvedia, kde sú aktuálne dostupné pohotovosti pre deti a pre dospelých, či kde sú otvorené lekárne. Tieto informácie budú k dispozícii nielen telefonicky, ale aj na webovej stránke linky 116117.
„Pridelenie jednotného európskeho čísla 116117 je ďalším krokom k zlepšeniu dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Tiesňová linka 155 sa uvoľní, nebude poskytovať konzultácie a záchranári sa budú môcť venovať život ohrozujúcim stavom a efektívnejšie pomáhať v prvom rade tým, ktorí to skutočne potrebujú,“ povedal riaditeľ odboru regulácie elektronických komunikácií Ivan Martyák.
Na linku 116117 sa môže obrátiť občan, ktorý sa chce poradiť, opýtať, konzultovať zdravotný problém. Účelom linky nie je sprostredkovať zdravotnícku službu na adrese pacienta, ani vyslať lekára, či akúkoľvek ambulanciu na prepravu pacienta na ošetrenie. Úlohou operátora je nasmerovať pacienta na správne riešenie zdravotného problému, kedy vyhľadať obvodného lekára, ktoré liečivo je dostupné v lekárni aj bez lekárskeho predpisu, ako vybaviť ambulantnú domácu ošetrovateľskú službu (ADOS), mobilný hospic pre svojho ležiaceho príbuzného a podobne.